pastedGraphic.png

 

Tarkistettu ja päivätty 30.5.2025

 

Omavalvontaohjelma

Omavalvonta on riskien ja laadukkaan työn hallintaa, jonka avulla pyrimme tunnistamaan toiminnassamme ilmenevät riskit sekä korjaamaan ja ennaltaehkäisemään niitä mahdollisimman aikaisessa vaiheessa. Omavalvonnalla varmistamme palveluidemme turvallisuuden, jatkuvuuden, laadun ja asiakkaiden yhdenvertaisuuden. Turvallisuuteen kuuluvat sekä asiakasturvallisuuden että henkilöstöturvallisuuden kokonaisuudet. Omavalvontaohjelma on Alustavan laatujärjestelmä.

 

Omavalvonnan käytännöt

Omavalvontaohjelmasta säädetään sosiaali- ja terveydenhuollon järjestämisestä annetussa laissa (612/2021), jonka mukaan yksityisen palveluntuottajan on laadittava vastuulleen kuuluvista tehtävistä ja palveluista omavalvontaohjelma. Sosiaali- ja terveysministeriön sekä sisäministeriön asetuksella voidaan antaa tarkempia säännöksiä omavalvontaohjelman yleisestä sisällöstä ja sen toteutumisen seurannasta. Valvira voi antaa määräyksiä omavalvontaohjelman tarkemmasta sisällöstä ja sen toteutumisen seurannasta. 

Omavalvontaohjelma kuvaa, miten Alustavalla palvelujen toteutumista, turvallisuutta, laatua ja yhdenvertaisuutta seurataan, sekä havaittujen puutteellisten toimintatapojen korjaamisen toimintaperiaatteita. Ohjelmassa kuvatut toimintatavat koskevat koko henkilöstöä. Palveluyksiköidemme omavalvontasuunnitelmat ovat osa omavalvontaohjelmaa. Niissä kuvataan, miten omavalvontaa toteutetaan palveluyksikön arjessa. Suunnitelman avulla henkilöstö valvoo palveluyksikkönsä toiminnan sisältöä, turvallisuutta ja laatua; omaa työtään. Omavalvonta on ensisijaisin valvonnan muoto. Viranomaistoiminnalla ohjataan ja varmistetaan palveluyksiköiden omavalvonnan toteutumista. Jokaisella sosiaali- ja terveydenhuollon ammattihenkilöllä on velvollisuus toimia työssään turvallisesti sekä ilmoittaa havaitsemistaan riskeistä ja epäkohdista työnantajalleen.

Alustavan omavalvontaohjelmaa päivitetään kvartaaleittain ja täydennetään, kun omavalvontaan liittyvissä ohjeistuksissa, sääntelyssä ja toimintatavoissa tapahtuu muutoksia. Omavalvontaohjelman osana julkaistaan valvonnan toteutumisen seurantaan perustuvat havainnot sekä korjaavat toimenpiteet ja kehittämiskohteet.

Laadukkailla palveluilla voimme lisätä ihmisten elämänarvoa. Laadulla viitataan esimerkiksi siihen, että palvelumme ovat sopimusten mukaisia, turvallisia ja ne täyttävät kaikki niitä koskevat lait ja asetukset. Palveluidemme laatu on tärkeä osa kaikkea työtämme ja se näkyy myös toimissamme asiakkaiden suuntaan. 

 

Omavalvonnan järjestäminen ja vastuut

Toimintamme perustuu lainsäädäntöön, Aluehallintoviraston ja/tai Valviran myöntämiin päätöksiin/lupiin sekä hyvinvointialueiden kanssa tehtyihin sopimuksiin. Ensisijainen velvollisuutemme on huolehtia omavalvonnan keinoin tuottamiemme palveluiden asianmukaisuudesta, turvallisuudesta ja laadusta. Palveluntuottajana meillä on vastuu valvoa toiminnan asianmukaisuutta, laatua ja turvallisuutta. Jokaisella Alustavan työntekijällä on vastuu omavalvonnan toteuttamisesta.

 

Ilmoitusvelvollisuus

Sosiaali- ja terveydenhuollon valvontalain 29§ mukaisesti meillä palveluntuottajana ja henkilöstöllä on ilmoitusvelvollisuus. Sosiaali- ja terveydenhuollon valvontalain 30 § mukaisesti palveluyksiköidemme esihenkilöt tiedottavat henkilöstöään ilmoitusvelvollisuudesta ja sen käyttöön liittyvistä asioista, ja varmistavat, että ohjeet ilmoituksen tekemiseen ovat omavalvontasuunnitelmassa. Ilmoitusvelvollisuutta käydään läpi säännöllisesti henkilöstön kanssa ja perehdytetään uudet työntekijät.

 

Palveluntuottajan ilmoitusvelvollisuus

Palveluntuottajan (palveluyksikön vastuuhenkilön) on ilmoitettava välittömästi palvelunjärjestäjälle ja valvontaviranomaiselle, jos palveluntuottajan omassa tai alihankkijan toiminnassa ilmenee asiakasturvallisuutta olennaisesti vaarantavia epäkohtia. Lisäksi palveluntuottajan on ilmoitettava asiakasturvallisuutta vakavasti vaarantaneet tapahtumat, vahingot tai vaaratilanteet sekä muut sellaiset puutteet, joita palveluntuottajan ei ole kyennyt tai ei kykene korjaamaan omavalvonnallisin toimin.

Vastuuhenkilön ja palvelunjärjestäjän on ryhdyttävä toimenpiteisiin epäkohdan tai ilmeisen epäkohdan uhan korjaamiseksi.

 

Henkilöstön ilmoitusvelvollisuus

Henkilöstöllä on velvollisuus ilmoittaa viipymättä yksikön vastuuhenkilölle, jos hän tehtävissään huomaa tai saa tietoonsa epäkohdan tai ilmeisen epäkohdan uhan asiakkaan sosiaali- tai terveydenhuollon palvelun toteuttamisessa. Ilmoituksen tehneeseen henkilöön ei saa kohdistaa kielteisiä vastatoimia tehdyn ilmoituksen seurauksena. Mikäli ilmoituksen jälkeen epäkohtaa tai ilmeisen epäkohdan uhkaa ei korjata viivytyksettä, ilmoituksen vastaanottaneen henkilön tulee ilmoittaa asiasta valvontaviranomaiselle. Myös ilmoituksen alun perin tehnyt henkilö voi ilmoittaa asiasta valvontaviranomaiselle.

 

Asiakkaiden itsemääräämisoikeus ja hyvä kohtelu

Henkilön perusoikeudet, itsemääräämisoikeus ja vapaus ovat kirjattuna Suomessa laajasti lainsäädännössä, kuten perustuslaissa ja yhdenvertaisuuslaissa. Työtämme ohjaavat näiden lisäksi sosiaalihuoltolaki ja laki sosiaalihuollon asiakkaan asemasta, jotka edistävät muun muassa turvallisuutta, osallisuutta, sekä asiakkaan oikeutta hyvään palveluun ja kohteluun sosiaalihuollossa. Myös erilaiset kansainväliset sopimukset, kuten YK:n vammaisten henkilöiden oikeuksia koskeva yleissopimus ja YK:n lasten oikeuksien sopimus, velvoittavat ihmisoikeuksien turvaamiseen.

Palveluamme toteutettaessa on ensisijaisesti otettava huomioon asiakkaan toivomukset ja mielipide ja muutoinkin kunnioitettava hänen itsemääräämisoikeuttaan. Asiakkaalle on annettava mahdollisuus osallistua ja vaikuttaa palvelujensa suunnitteluun ja toteuttamisen. Palveluyksiköidemme omavalvontasuunnitelmissa kuvataan, miten itsemääräämisoikeutta konkreettisesti vahvistetaan yksiköidemme arjessa ja miten asiakas tai työntekijä voi toimia kohdatessaan epäkohtia palvelun toteuttamisessa.

 

Alustavan palvelut ja palveluiden ydinprosessit

Meidän toimintaperiaatteenamme ovat avoin ja suora kommunikointi, palveluiden yhdenvertaisuus, asiakaslähtöisyys, toiminnan läpinäkyvyys, ehkäisevä työ ja yhteistyö yli sektorirajojen. Osallistumme hyvinvointialueiden kilpailutuksiin, joiden pohjalta ja reunaehdoilla teemme tilattua työtä ja toimimme luotettavana kumppanina hyvinvointialueille. Laatu, tavoitteellisuus sekä tavoitteisiin pääseminen niin tilaajan kuin asiakkaankin näkökulmasta ovat toimintamme kulmakiviä. 

Keskeisiä asioita työssämme on: 

- laadukas asiakastyö, asiakastyön jatkuva kehittäminen ja arviointi
- henkilöstöstä huolehtiminen
- henkilöstön sitoutuminen ja pysyvyys, osaamisen jatkuva kehittäminen kehittäminen 

Tuotamme sosiaalihuoltolain ja lastensuojelulain mukaisia avohuollon palveluita lapsille, nuorille ja perheille. Palveluitamme ovat: ammatillinen tukihenkilötyö, perhetyö tasolla 1 ja 2, tehostettu perhetyö tasolla 1 ja 2, jälkihuolto, valvotut ja tuetut tapaamiset, sekä vertaisryhmätoiminta.

 

Palvelun alkaessa

Palvelun toteuttaminen

Palvelun päättyessä

  • Palvelun suunnittelu ja tavoitteiden asettaminen
  • Asiakassuunnitelma
  • Alkukartoitus
  • Toteuttamissuunnitelma
  • Tavoitteellinen ja yksilöllinen palvelun tuottaminen
  • Asiakastapaamiset
  • Laadukas työn dokumentointi
  • Yhteistyö asiakkaan, verkostojen ja asiakkaan läheisten kanssa
  • Toteuttamissuunnitelman arviointi

 

  • Palvelutarpeen muutos
  • Työskentelyn arviointi
  • Uloskirjausraportti

 

 

 

Tavoitteet:

Tavoitteenamme on tuottaa laadullisesti parempaa ja rehellistä sosiaalihuolto- ja lastensuojelulain mukaista palvelua. Toimimme asiakkaillemme väliaikaisena tukena ja vastaamme heidän rinnallaan elämän tuomiin haasteisiin sekä muuttuviin tarpeisiin. 

Huomioimme asiakkaan yksilöinä ja yksittäisen työn tavoitteet määrittyvät työn aloituspalaverissa. Asiakkaan osallisuus työssä huomioidaan alusta alkaen ja asiakas osallistetaan aktiivisesti työn suunnitteluun ja toteuttamiseen. Tähtäämme työssämme palveluiden oikeellisuuteen ja oikea-aikaisuuteen. 

Yleiset periaatteet työskentelyssä: 

  • Avoimuus ja läpinäkyvyys kaikessa tekemisessä - Muutokseen tähtäävä työote
    - Asiakkaan osallisuus ja sen huomioiminen
    - Työhyvinvointi 

 

Henkilöstö

Henkilöstö on yrityksemme tärkein voimavara. Haluamme varmistaa, että jokaisella Alustavan työntekijällä on mahdollisuus onnistua työssään ja kokea oma työnsä merkitykselliseksi. Alustava tukee henkilöstöä laadukkaiden palveluiden tuottamisessa ja laadun kehittämisessä esimerkiksi erilaisin koulutuksin ja mahdollistamalla oman ammattitaidon monipuolisen hyödyntämisen omassa työssään. Jokaisella työntekijällämme tulee olla mahdollisuus kertoa näkemyksensä siitä, mitkä ovat keskeisimpiä vahvuuksia ja kehittämiskohteita työpaikkamme viihtyvyydessä ja työyhteisömme toimivuudessa.

Painotamme modernia johtamista ja hyvää esihenkilötyötä. Modernilla johtamisella tuetaan työntekijöiden itseohjautuvuutta ja psykologisesti turvallisen työympäristön muodostumista. Alustavalla jokainen saa työskennellä ennakkoluulottomassa ympäristössä, jossa kaikilla on tilaa kehittyä ja kokeilla uutta. Haluamme, että henkilöstömme kokee ylpeyttä ja itseluottamusta omasta työstään. Meille on tärkeää, että työyhteisöissämme vallitsee hyvä ilmapiiri. Sitoudumme STM:n edellyttämiin työsuojelun periaatteisiin. Työsuojelun tarkoituksena on ehkäistä, vähentää ja poistaa työssä ja työoloista aiheutuvia tapaturmia, ammattitauteja sekä terveydelle haitallista fyysistä ja psyykkistä kuormitusta.

Palveluyksiköidemme omavalvontasuunnitelmiin sisältyy suunnitelma riittävästä henkilöstömäärästä, osaamisesta ja sen seurannasta. Suunnitelmissa kuvataan myös, miten toimitaan poikkeustilanteissa, joissa henkilöstöä ei ole riittävästi. Palveluyksiköidemme esihenkilöllä on kokonaisvastuu työntekijän perehdyttämisestä.

 

Tietosuoja

Asiakkaidemme yksityisyyden suoja ja luottamus on meille erityisen tärkeää. Alustavan työntekijät ovat sitoutuneet suojaamaan jokaisen asiakkaamme yksityisyyttä. Noudatamme kaikessa toiminnassamme tietosuoja- ja sosiaali- ja terveydenhuollon alan lainsäädännön velvoitteita.

Alustavan tietosuojavastaavana toimii palveluvastaava Sakari Uitto. Mikäli työntekijä havaitsee toiminnassamme tietosuojaan liittyviä epäkohtia, puutteita tai läheltä piti -tilanteita, tulee havainnosta ilmoittaa esihenkilölle tai suoraan palveluvastaavalle. 

 

Tietoturvasuunnitelma

Alustavan tietoturvasuunnitelman käyttötarkoitus täyttää 1.11.2021 voimaan tulleen asiakastietolain 784/2021 27 §:n ja THL:n määräyksen THL:n määräyksen 3/2024 mukaiset velvoitteet. Suunnitelma kokoaa yhteen asiakastietolaissa vaaditut kaikilta sote-palveluntuottajilta edellytettävät tietoturvaan liittyvät selvitykset ja vaatimukset. Tietoturvasuunnitelmaa päivitetään säännöllisesti ja vähintään kerran vuodessa. Tietoturvasuunnitelma on tarkastettu ja päivitetty viimeksi 12.11.2024.

 

Asiakastyön kirjaaminen

Dokumentointi on tärkeä osa asiakastyömme prosesseja ja se on yksi laadun ja vaikuttavuuden kehittämisen työväline. Dokumentoinnilla tuomme näkyville asiakkaan kanssa tehtyä työtä. Lainsäädäntö velvoittaa ja ohjaa meitä kirjaamisessa, ja velvoite kirjaamiseen alkaa toiminnassamme heti, kun asiakkaan palvelua aletaan toteuttaa. Teemme asiakaskirjaukset viipymättä asiakastietojärjestelmään.

Osallistava kirjaaminen jäsentää asiakkaan tilannetta ja tekee näkyväksi tehtyä työtä paremmin asiakkaalle. Lisäksi se vahvistaa asiakkaan oikeusturvaa ja edistää luottamuksellisen suhteen kehittymistä asiakkaan ja työntekijän välillä. Valmistelemme sosiaalihuollon asiakastietovarantoon liittymistä noudattaen valtakunnallisia liittymisen aikatauluja.

 

Kehittäminen

Jatkuva tavoitteemme on asiakastyön osallisuuden vahvistaminen ja saatavilla olevan tiedon hyödyntäminen sekä asiakas- että henkilöstöturvallisuuden ja laadukkaan työn kehittämisessä. Kehitämme asiakastyön prosesseja sekä niiden sisältöjä palvelukohtaisesti vastaamaan entistä paremmin asiakkaiden yksilöllisiin tarpeisiin. Vuoden 2025 aikana Alustava on ottanut käyttöönsä uuden asiakastietojärjestelmä Myneva.Nappulan, joka mahdollistaa asiakasprosessin tehostamisen entisestään sekä auttaa asiakastietovarantoon siirtymisen projektia. Asiakastietovarantoon siirtymisen projektia jatketaan edelleen yhteistyössä järjestelmätoimittajan ja hyvinvointialueiden kanssa.

Vahvistamme laadun ja omavalvonnan seurantaa edelleen vuoden 2025 aikana.

 

Seurantaraportit

Julkaisemme omavalvontaohjelman seurantaan liittyvät havainnot ja niistä aiheutuneet toimenpiteet Alustavan verkkosivustolla kvartaaleittain. Ensimmäinen raportointi toiminnan laajentuessa syyskuussa 2025. Toimipisteiden omavalvontasuunnitelmat ja niiden seurantaan liittyvät selvitykset julkaistaan toimipistekohtaisilla sivuilla neljän kuukauden välein (tammi-, touko-, ja syyskuussa).

 

Omavalvontasuunnitelmat

Kymenlaakson hyvinvointialue